Navigatie
Recente berichten
- » Geldigheid algemene voorwaarden
- » Word lid van een netwerkclub
- » Intellectueel eigendom beschermen
- » De juiste rechtsvorm kiezen
- » Help! Ik heb een dagvaarding ontvangen, wat nu?
- » Leer uw debiteuren herkennen!
- » Ontbinden van een overeenkomst
- » WELKOM + disclaimer
- » Algemene voorwaarden
- » Algemene voorwaarden kopiëren en plakken?
Inspanningsverplichting en resultaatsverplichting
Veel ondernemers weten niet welke verplichting ze hebben en hoe ze zichzelf kunnen beschermen. Wij leggen beknopt uit wat het betekent.
“Ik wil de factuur niet betalen want het resultaat is niet zoals mij beloofd is.” Herken je dit?
Wanneer partijen een overeenkomst aangaan, moet deze overeenkomst door de betreffende partijen worden nagekomen. Komt een partij zijn plicht niet na? Dan is er sprake van een wanprestatie.
Het is echter belangrijk om na te gaan of er sprake is van een inspanningsverplichting of resultaatsverplichting. Pas dán kun je stellen of er sprake is van een wanprestatie.
Wanneer is er sprake van een inspanningsverplichting?
Dit is een verplichting tot het inspannen om een bepaald resultaat te bereiken, maar garandeert het resultaat niet. Bij een inspanningsverplichting kan dus niet van wanprestatie worden gesproken op het moment dat het resultaat niet wordt bereikt.
Wanneer is er sprake van een resultaatsverplichting?
Bij resultaatsverplichting moet een partij een bepaald resultaat behalen/leveren. Bij het niet bereiken van een bepaald resultaat kan er dus wel sprake zijn van wanprestatie.
Hoe kun je ervoor zorgen dat dit goed is geregeld?
Bijna iedere ondernemer krijgt een keer te maken met een geschil over uitgevoerde werkzaamheden of het niet willen betalen van een (betwiste) factuur. Dat is helemaal niet erg! Neem gerust contact met ons op voor meer informatie over dit onderwerp. Bel ons via 04920845270 of stuur een e-mail naar info@interimcreditcontrol.nl.
Vond je dit interessant om te lezen? Volg onze pagina!